معمار جوان
دنیایی از معماری و طراحی
درباره وبلاگ


معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه می‎کند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمی‎توانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.

پيوندها
ESTEGHLAL
شهرداری قم
اداره کل میراث فرهنگی استان قم
سازمان نظام مهندسی قم
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معمار جوان و آدرس memarejavan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 149
بازدید کل : 162990
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


آخرین مطالب
ساخت هتل 15 طبقه در 6 روزمطلب ارسالی از SAEED
بررسی رفتار الیاف و تاثیر آن در كنترل ترک هاى بتن / مطلب ازSAEED-
موزه گوگنهایم در بیلبائومطلب ارسالی ازSAEED-01
تصاویر معماری خانه پله ای در ژاپن
تفکر دکوراسیون
خانه Klein Bottle
خانه تخم مرغی-حبابی
اصول نور پردازی فضاهای عمومی
معماري
آشپزخانه های مدرن اروپایی شركت Alno
ایده های نو
اهمیت معماری داخلی در طراحی بیمارستان ها The Primacy of Interior Architecture in Hospitals Design
مركز تجاری – اداری ادن- ممفیس HBG
معمــاری داخلی | بدون شرح
میزهای تلویزیون 2
یونیت های سونا - طرح های نو
فروشگاهنیل بارت- توکيو، ژاپن Neil Barrett Shop
عصر جدید بیمارستانهای "های – تک The New Age of High-Tech Hospitals
بتــن الیافی Fiber Concrete
معرفی سیستم بتنی پیش تنیده Prestressed Concrete Systems
بام سبز Green Roof
کامپوزیت ها Composites
ساختارهای غشايى
ابعاد فضاهای شهری امروز و تاثیر آن بر وجوه مختلف شـهر
آف- گرید سیتی Off-Grid City/Incheon International Urban Design Competition, South Korea-2009
معماری پایدار
انواع سبک های معماری ایرانی
سبک مدرنیسم
شیکاگو از گذشته تا حال !!!!!!!
نماهای کامپوزیت


 
29 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم


 

 

 

باقی در ادامه مطلب....



ادامه مطلب ...
 
28 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

مبنای اجراء یک دکوراسیون در محیط بیشتر از آنکه حاصل یک سبک مدل و یا الگوی خاصی باشد بایست زاییده یک تفکر باشد . تفکری که به دنبال اهدافی در محیط اطرافمان باشد که بیش از یک کپی برادری ناقص از یک طرح باشد . ممکن است در یک طرح قسمتی از دکور زیبایی خاصی داشته باشد اما نباید فراموش کرد که عمده جذابیت یک طرح کامل و زیبا بدلیل عناصری است که همگی با هم یک طرح را و یا سبک را بوجود میاورند . اینکه ما بخواهیم با دیدن چند طرح و تلفیقی نا آگاهانه از آنها به طرحی برسیم که هیچ هماهنگی و یکپارچه گی بین عناصر آن دیگر وجود نداشته باشدکاری نادرست است . زیرا یکی از مهمترین خصوصیت یک طرح خوب را برای چه دکوراسیون داخلی و یا دکوراسیون خارجی باید در همخوانی اجزاء آن دکوراسیون و طرح جستجو کرد . تنها یک دکوراسیون با وحدت کامل است که میتواند معنی زیبایی . شکوه و آرامش و یا آنچه هر کس از محیط پیرامونش انتظار دارد را منتقل کند . شاییدکسی دوست دارد در محیطی زندگی کند که به او احساس آرامش بدهد و یا او را به هیجان بیاورد و یا اینکه به او احساس امنیت . شادی . تمرکز دهد شاید باید در محیطی نوعی دکوراسیونی داشته باشیم که افراد در آن احساس بزرگی و شکوه کنند و یا شگفت زده شوند و یا حتی میتوان آنها را سر شوق آورد تا بهتر خرید کنند و یا حتی میتوان با یک دکور افراد را به اشتها آورد . و ..........این همه تنها زمانی اتفاق میافتد که یک طراح در یک دکوراسیون به دنبال تفکری خاص باشد . و با دیدگاهی مناسب کارکرد و نوع انتظار خارج از گیر و دار هر سبک و مدلی در هر طرح خلاقیت را همچون خون در رگهای طرح خود به جریان بیاندازد که به دنبال تفکری خاص در دکوراسیون باشد . اینکه چه تفکری را بر فضا حاکم میکنیم تنها هنر یک طراح است . اینکه چگونه عناصر و متریالها را با هم تلفیق کنیم تا همه آنچه را که نیاز داریم داشته باشیم نکته ایست که ما را از سبک های و مدلها عبور میدهد و طرح های نو زاییده این نوع از تفکر است که ما به آن تفکر دکوراسیون میگوییم .

 

برگرفته از وبلاگ http://3dmax24.blogfa.com

 
27 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

خانه Klein Bottle با طراحی خارق العاده و غیر معمول بوسیله مهندس معماری بنام Mcbride Charles Ryan طراحی شده . این خانه در جشنواره جهانی معماری در سال ۲۰۰۹ موفق شد با نظر هیات داوران جایزه سال را کسب کند . این اقامتگاه زیبا و پر ابهت در منطقه Rye در استرالیا در محیطی با طبیعت منحصر به فرد و زیبا ساخته شده است . پیچیدگی معماری این بنا با زاویه هایی که بوسلیه کامپیوتر طراحی شده اند طرحی جالب و خاص به این بنا داده اند . همچنین طراحی داخلی در قالب و فرمی از فضای خارجی احساسی ازیک فضای مدرن و با ظرافتهایی خاص را تدائی میکند .

klein bottle house3 1

 

 
26 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

گاهی اتفاق می افته که آدم از درد مشغله ها و گرفتاری ها آرزوی یک تنهایی یا یک گوشه دنج و راهت می کنه! دور از همه دور از هیاهو و آرامش و آسایش! شاید شما هم گاهی از همین حالت استقبال کردید. این پایین شما یه خونه ایی رو می بینید که شاید بتونه به این آرزوی شما حقیقتی زیبا ببخشه! خونه ایی که 20 متر مربع باشه توش آشپزخونه، حموم و سرویس، فضای خواب و قفسه های کتاب و نشیمن مخصوص به خود!
شرکت DMVA که متشکل از هفت معمار سه تا آقا و چهارتا خانم هستند موفق شده اند که خانه ایی با این خصوصیات بسازند و اسم خانه اشان خانه ی تخم مرغی است! این ساختمان محصول سال 2009 میلادی است و محل احداث هر کجا که شما دوست داشته باشید! حتی پشت وانتتون! این شرکت بلژیکی طرح خود را بعنوان یک خانه یا یک دفتر کار معرفی کرده، پس میشه نتیجه رو اینطور دریافت که طرح معماری زمانی موفق هست که تک کاربردی نباشد! همانطور که بیان شد خانه تخم مرغی دارای حمام ، لوازم آشپزخانه ، روشنایی ، تخت خواب و سوله های گوناگونی برای ذخیره سازی مواد و لوازم و یک وجه بازشو که هنگام ضرورت می توان به صورت اتوماتیک باز شود. از مزایا: 1. قابل حمل بودن 2. مقاوم در برابر عوامل جوی و عوامل تخریبی! و موادی که در ساخت آن استفاده شده عمدی ترینش پلی استر (polyester) البته این طرح یک اسم دیگه ایی هم داره با عنوان حباب یا کامل بگم  که &apos;blob VB3&apos;.

 

برگرفته از سایت www.3dmax24.blogfa.com

 
25 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
  • مجموعه ورودی
  • ورودی اصلی عموماً بعنوان فضایی معرفی مجموعه مطرح است و با توجه به این مسئله باید قابل رویت بودن و تشخیص آنها از فضای اطراف با سهولت انجام گیرد. بنابراین برای نورپردازی این قسمت عمدتاً از چراغهای پرنور و نورافکن استفاده گردد. استفاده از زاویه تابش مناسب به گونه ای که موجب خیرگی چشم در افراد نگردد و علاوه بر آن در ایجاد زیبایی فضای ورودی نیز موثر باشد، از ویژگیهای نورپردازی این قسمت است.
  • مسیر چند منظوره
  • مقدار نور، زیبایی، فواصل چراغها نسبت به یکدیگر و نسبت به عرض خیابان از جمله مسایلی هستند که اهمیت بسزایی دارند. بوسیله نورپردازی می توان مسیرهای عبور و مرور را طراحی و تعیین نمود. همچنین نور مورد استفاده برای روشن کردن این قسمت بر فضای سبز نیز اثر مستقیم دارد.
  • فضاهای سبز
  • نورپردازی حجم های توده ای از قبیل بته زار و گیاهان می توانند در برقراری ویژگیهای بصری ـ عمومی تاثیر بگذارند و دسترسی بهتر به این گونه فضاها و تسلط بر آنها و همچنین بر وضوح پوشش های گیاهی می تواند موثر باشد, باید توجه داشت که گل، چمن، درخت و گیاهان مختلف به رنگهای گوناگون خودنمایی می کنند و هر کدام از آنها، در روشنایی بخصوص جلوه دارند. بنابراین باید برای روشن کردن آنها از روشهای متفاوتی استفاده نمود. بسیار از گیاهان که در طول روز با نور طبیعی قابل توجه نیستند وقتی در زمینه تاریک نورپردازی شوند منظره جالبی را ایجاد می کنند، درختان بعنوان اعضاء اصلی و حاکم بر فضای سبز هستند، لذا می توانند بعنوان عناصر نوری عظیم مورد استفاده قرار گیرند و بعنوان سطوحی در جهت ایجاد مفهوم بعد، مطرح شوند.
  •  
  •  
  •  
  • باقی در ادامه مطلب.......


ادامه مطلب ...
 
24 / 1 / 1385برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
معماري و تاريخچه معماري در ايران
کمتر روستائی در ايران وجود دارد که در آن معابد باستانی ناهيد يا قلعه گبری و قلعه سلال يا ( صلصال ) با طاق های ضربی و يا هلالی به چشم نيايد و در آن از بقعه ها و امامزاده ها و يا قلعه های معروف به دخترکه مضمونی افسانه ای تاريخی را در خويش نهفته اند اثری نباشد . قلعة مرو و قلعة اصفهان که سرگذشت آنها تا اعماق افسانه ها ريشه دوانده است ، قصر کياکسار پادشاه ماد در همدان ، کاخ پازارگاد ، تخت جمشيد يا پارسه ، آثار شوش ، ايوان مداين يا طاق کسری در تيسفون ( نزديک بغداد کنونی در محلی به نام سلطان پاک ) ، آثار آتشکده های باستانی چون....


ادامه مطلب ...
 
11 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

استفاده از دربهای لمینت صیقلی از خصوصیات مشترك سبكهای متنوع طراحی این شركت بوده و تاكید بیشتر روی رنگهای پر انرژی بهاری و ایجاد یك فضای پویا و جذاب است. بعنوان مثال در یكی از طرحها با تركیب رنگ سبزلیمویی ، سبز روشن، مشكی و سبز تیره در یك یونیت جلوه خاصی به فضای آشپزخانه داده و در سمت دیگر در سیاه رنگ صیقلی فضای مقابل را منعكس می كند. 
 

 

.


 

 
12 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

طراحی داخلی نمود ایده ها و تفکرات جدیدی است که روز به روز در حال پیشرفت و تکامل است، در این بین انواع مصالح، نورپردازی و تکنولوژی های ساخت به خدمت گرفته می شوند تا طرحی نو بیافرینند

 

 

 
 
 
13 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

"این مقاله برگزیده بخش هایی از یک تحقیق کما بیش گسترده ای است که حضور معمار داخلی را در تیم طراحی پروژه های بیمارستانی ضروری دانسته و نتیجه این همکاری را ارائه یک کار برتر میداند."

روند همکاری معمار داخلی در طراحی بیمارستان


برنامه فیزیکی

طراحی بیمارستان با توجه به اوضاع اقلیمی و نیاز های بهداشتی و منطقه ای تا حدودی متفاوت است ولی استاندارد های ثابتی وجود دارد که منشاء اقتصادی و عملکردی دارند و روابط فضاها تحت یک نظام کلی در بیمارستان قرارمیگیرند. یک طرح خوب باید بهترین شکل تقسیم بندی و سازماندهی را داشته باشد.
قبل از شروع طراحی باید یک برنامه معماری وعملکردی داشت که در آن فضاها و مساحت های آنها مشخص شده است.در برنامه های کاملتر مشخصات تجهیزات داخل و میزان دما و فشار هوا و روشنایی وجنس مصالح وغیره نیز ذکر شده است.
معمار داخل میتواند ثحقیقات لازم را انجام دهد و در این مرحله در شرح معیارهای خاص هر فضا وتهیه چیدمان داخل آنها با ابعاد واندازه های دقیق همکاری کند.


پلان شماتیک

طراحی پلان شماتیک با توجه به برنامه فیزیکی شروع می شود. معمولا برای هر بخش یک بلوک در نظر گرفته می شود و اشکال مختلف ترکیب آنها بررسی می شوند.
ترکیب بخشهای مختلف پرستاری از جنبه های مدیریتی واقتصادی (اقتصاد سرویس دهی پزشکی) بسیار اهمیت دارد. در تمام مسیرهای افقی و عمودی یک عملکرد منطقی چه از نظر بهداشتی وچه از نظر سرویس دهی پزشکی و تدارکاتی وپرسنلی باید وجود داشته باشد، مانند تمایز مسیرها (کثیف وتمیز)، مسیر بیمار سرپایی ،بستری و ملاقات کنندگان بیمار اورژانس وغیره.
 



پلان مقدماتی

پس ازمطالعه کلی وآنالیز پلان های شماتیک، روی یک پلان معین کار ادامه می یابد. پلان مقدماتی، بسط وگسترش پلان شماتیک خواهد بود که با مقیاس ترسیم می شود. تهیه پلان مقدماتی کار مشترک تیم خواهد بود. یک معمار داخلی با توجه به تمام آنچه گفته شد و با توجه به اطلاعات و تحقیق هایی که در شروع کارش انجام داده، لی آت هایی را برای قسمت های مختلف پیشنهاد می کند. با انتخاب و ترکیب مناسب آنها، طرح مقدماتی شکل می گیرد. ممکن است که درارتباطات کلی پلان های شماتیک هم نظراتی داشته باشد. گاه ممکن است جزئیات داخلی در ارتباط با سازه بنا قرار گیرند. که هماهنگی آن یک کار برتر است. در چنین روشی، جزء به جزء فضا درک می شود وهنگامی که کلیه فعالیت های درون آنها کاملاً روشن باشد، طراحی با خلاقیت بیشتری صورت می گیرد.

پلان مقدماتی تجهیزات ثابت را نشان می دهد. این خیلی مهم است که بدانیم تجهیزات متحرک در درون اتاق ها جای می گیرد و با ابعاد فضاها مطابقت می کند یا نه. آگاهی ازتجهیزات وعملکردهای داخل بیمارستان و فعالیت هایی که داخل فضاها انجام می گیرد، به معمار داخلی امکان می دهد که شکل جدید فضاهای درون بخش ها را طراحی کند. تمام قسمت های طراحی شده جزء به جزء ترسیم می شوند که در این ترسیمات نیز معمار داخلی با آگاهی از تجهیزات و عملکردهای داخل بیمارستان ،با آرشیتکت همراهی می کند. سپس، مشاوران و مدیران و کمیته ساختمانی لی آت ها را مرور می کنند.

به گفته فرانک لویدرایت: " پلان خوب هم آغاز است و هم پایان. پلان، پیش بینی علمی و هنری کار است. چون همه پلانهای خوب ارگانیک اند واین پلان، ریتم ها، حجم ها و اجزاء یک دکوراسیون خوب را هم در خود خواهد داشت ."

"با توجه به افزایش روز افزون کاربرد دستگاههای پزشکی در مراحل مختلف درمان، همکاری مهندس پزشکی باآگاهی که از تجهیزات و فعالیت هایی که داخل فضاها انجام می گیرددارد بسیار مفید میباشد."


تاثیر فضاهای داخلی بر شکل معماری بیمارستان

ارتباطات درون بخش ها، ایجاد بهترین و کوتاه ترین رابطه مرکزپرستاری با اطاقهای بستری، تعداد تخت های تحت مراقبت، چگونگی آرایش اتاقها گرد آن وطریقه نورگیری، شکل بخش های بستری را تعیین می کنند. ترکیب چند بخش کنارهم و سپس با روی هم قرارگیری آنها، شکل هندسی برج بستری بوجود می آید. در بیشتر بیمارستان های ساخته شده با استانداردهای تجربه شده وبازدهی خوب، شکل هایی مشابه حروف الفبا حاصل شده که منعکس کننده ارتباطات بخش هاست. به طورمثال فرم های H,T,Y,X نمایانگرراهروهای ارتباطی بخش ها هستند که به شکل برج در طبقات تکرار شده اند. البته دراین فرم ها، بخش ها به شکل راهرویی مستقیم طراحی شده اند و مسائل اقتصادی و عملکردی در این فرم ها بررسی شده اند.

هرگونه نواندیشی دراین ارتباط، مانند شکل آرایش تختها گرد ایستگاه پرستاری که طریقه مراقبت بیماران رابهتر کند یا سیستم های جدید کنترل بیماران که ممکن است با پیشرفت های پزشکی علمی توسط کامپیوتر انجام شود و درشکل درونی بخش تاثیربگذارد، در نهایت فرم خارجی بیمارستان را متاثر خواهد کرد.
 
بیمارستان ها، معمولاً راهروهایی با اطاق های کوچک منشعب شده ازآنها هستند. توجه به دید بیمارعاملی تعیین کننده در ارتباطات درونی فضاهای بیمارستان به حساب می آید. برای رهایی از یکنواختی چنین منظره ای می توان راهروها را به شکل فضاهای دلپذیرتری طراحی کرد که در محل های پرستاری تبدیل به مکان های بی تکلف بشوند. البته ازبین بردن راهروها در بخش ها کارساده ای نیست. دید مستقیم برای پرستار بسیار بهتر است و هم چنین امکان گسترش آینده، دلیل منطقی برای وجود راهروهاست. لازمه ایجاد اشکال دیگر بخش ها توجه به این دو نکته است.


نقش معمار داخلی در تیم طراحی بیمارستان

کاری که یک معمار داخلی می تواند در تیم طراحی بیمارستان بکند بسیار بنیادی است وممکن است به دلیل توجهات خاصی که به فضاهای داخلی می کند در طرح ریزی کلی تاثیر گذارباشد. البته درروش کارتیمی وگروهی حجم کاربسیار افزایش پیدا می کند اما کیفیت کار بالاتر است.

امروزه توجه بیشتری به تاثیر حیاتی فضاهای اطراف معطوف گشته، به خصوص در زمینه بیمارستان بشدت این نیازبه ملاطفت احساس می شود. همچنین ایجاد رابطه فرهنگی، تخفیف ترس، ایجاد صمیمیت و شادی بخش بودن محیط ضروری به نظر می رسد. یک طراح حتی در مورد پیچیدگی های روانی و احساسی حفظ سلامت تحقیق می کند تا بتواند محیطی کاملاً آرام و با توجه به نیازهای استفاده کنندگانش را خلق کند. درهنگامی که بیماربرای مبارزه با بیماری آماده می شود، محدود شدن اجباری، احساس بی پناهی، نگرانی در مورد مخارج پزشکی و نتیجه تشخیص بیماری و جراحی او را تحت فشار قرارمی دهد، فضاهای جالب برای نشستن های گروهی و بدون تشریفات و غیررسمی و صحبت با دیگران و همدردی می تواند آنها را تقلیل دهد.


اثرات نور و رنگ در بهبودی بیماران

مسئله ای که بدان بی توجهی می شود، معنای بیولوژیکی نور و تاثیر نورآفتاب درامر بهبودی است. همچنین در بستری های طولانی در بیمارستان ها وجود نورهای خاصی ضروری است تا وظایف متابولیکی و گردش خون به درستی انجام پذیرد. کسانی که این گونه محیط ها را طراحی می کنند، باید از اثرات بیولوژیکی نوراطلاع داشته باشند. نمایش ناگهانی نورسبب تحریک غدد فوق کلیوی می شود. ممکن است در این موارد از گردش روز و شب الهام گرفته و مشابه نور طبیعی را ایجاد کرد. همچنین نورهای متصل به سقف و تیرهای مشبک و جنس وجزئیات آنها بررسی شوند. جاسازی وسایل گرمایی و سرمایی و مشخصات ضربه گیر در دیوارها و جعبه های نگهدارنده مخصوص دستگاه های مختلف پزشکی و اتصالات مخصوص، همه از جزئیات داخلی هستند که رابطه تنگاتنگی با طرح معماری و حتی گاه استراکچربنا دارند. برای کم کردن سر و صداهای اضافی در محیط بیمارستان و سیستم های تهویه و غیره باید از قبل با مشاوره معمار داخلی تدابیری انجام گیرد. بنابراین می بینیم که آگاهی ازاثرات فضا، نور و رنگ در حیات اجتماعی سلامت برای هر طراحی مهم است. این تاثیرات ممکن است سلامت را تقویت کند و ممکن است سبب افسردگی، بیهودگی و خواب آلودگی گردد. معماران داخلی می توانند با استفاده از این آگاهی ها بهبودی را افزایش دهند و دسترسی به آرامش درونی را سهل تر کنند.

کارهای هنری روی دیوارها برای تنظیم سیستم عصبی جهت انجام وظیفه مطلوبند. تاثیر رنگ های گرم و سرد و روشنایی مباحث وسیعی هستند. مثلاً کنتراست زیاد سبب سردرد و فشار چشم می شود. افزایش هوشیاری یا گیجی و حواس پرتی، احساس گذرزمان، ایجاد رابطه فرهنگی، غم افزایی یا شادی بخش بودن نتایج یک طراحی داخلی هستند. اطلاع از تئوری های جدید رنگ و رابطه شان با شکل معماری مسئله قابل توجهی است. رنگ و اثرات آن در محیط پزشکی یک بخش مهم از مطالعه تحقیقی معمار داخلی است.


 


طراحی داخلی

طرح های معماری داخلی و انتظامی که طراح به فضا می دهد بسیار بنیانی است و با آنچه در استانداردها نوشته شده ممکن است متفاوت باشد. ممکن است بهتر باشد اتاق ها به گونه ای طراحی گردند که بیماران دید بهتری نسبت به خارج و همچنین ارتباط بهتری با پرستاران و یا همراهان داشته باشند. ممکن است دراتاق های روز، جایی که بیماران سیار گرد می آیند امکان بهره مندی از نور طبیعی، آفتاب، درخت وآسمان را ایجاد کرد( مانند یک حیاط محصور) که ارجح است قابل کنترل ازایستگاه پرستاری باشد.
کارهای هنری روی دیوارها و کف ها تکمیل کننده طراحی هستند. مبلمان داخل بهتر است کمترین سطح تماس را با کف سالن یا راهرو داشته باشد. نوع پوشش های کف ودیوارمی تواند رعایت بهداشت را آسان تر کند. برای صندلی های انتظار طرح هایی را می توان ارائه داد که کار شستشوی روزانه را آسان تر کند که ممکن است نیاز به پیش بینی هایی در اجرا باشد. جنس کف ها در اتاق های مختلف و اتاق های عمل توصیه های خاصی را می طلبد.
برای ایجاد شرایط مطلوب دربیمارستان باید ازهمه دانسته های مختلف سود برد، مخصوصاً هنگامی که روح پژمرده انسان بیشترین نیاز را بدان دارد.


ترجمه و برداشتی از کتاب های :
Functional Planing of General Hospitals - Aloen B- Mills
The Design of Medical and Dental Facilities  - Jain Malkin

 
14 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

درطراحی داخلی این پروژه گروه HBG با در نظر گرفتن بودجه كارفرما یك راه حل خلاقانه برای دسترسی به ایده های خود بكار گرفتند. روزنه های ساختمان این اجازه را به آن¬ها داد تا فضاهای متفاوت را براساس جهت گیری آنها خلق كنند. پنجره های ساختمان با ارتفاع سقف 14 فوت و پوشیده از ورق های قلع، شبكه ستونها و سر ستونهای دكوراتیو پتانسیل خاص طراحی را به این گروه داده بود.

در محوطه پذیرش این بنا پانل های گرافیكی بزرگ و پوشش سقف كاذب كه زیر سقف اصلی شناور است فضای شستن صمیمی را برای مكالمات و ملاقات ها فراهم كرده و طراحان از طرحهای مختلف فرش كف برای هدایت ملاقات كننده ها از كریدر آسانسور به پیش فضای اتاق كنفرانس استفاده كرده اند. رنگ های انتخاب شده برای فضاها مانند آبی، كرم و قهوه ای پایه و اساس تركیب رنگی بوده و سایر المان را برجسته تر نمایش می دهد. استفاده از رنگ قهوه ای در كف نیروبخش بوده و رنگ آبی روی دیوار و نورپردازی سقف جلوه خاصی را به فضا بخشیده است. و رنگ شیری دیوارهای مقابل فضایی آرامش بخش را بوجود آورده است.

از شبكه ستونهای ساختمان و دیوارهای بین آنها برای نمایش نمونه هایی از كارهای شركت ODEN استفاده شده است. روبروی این دیوارها تیم طراحی صندلی های غیررسمی را نزدیك دیوار نمایش بزرگ قرار داده اند، تركیب میز و صندلیها با نیمكت سفید كنار دیوارهای آبی رنگ، فضاهای ملاقات را تعریف كرده اند حتی محوطه پذیرش می تواند به عنوان فضای استراحت كوتاه نیز استفاده شود. دیوارهای شیشه ای و درب ها ، ورود نور طبیعی را به داخل فضای كنفرانس اصلی مهیا كرده و دیوارهای صلب بالای نیمكت های سفید برای الصاق صفحه های نمایش گرافیكی تعبیه شده اند. هر دو اتاق كنفرانس مجهز به امكانات سمعی بصری هستند و اتاق كنفرانس بزرگ یك محوطه كوچك آماده سازی غذا در مجاورت خود دارد كه دسترسی به آن از طریق درب های متحرك امكان پذیر می باشد.

دیوارهای شیشه ای علاوه بر فراهم ساختن امكان ورود نور طبیعی، بعنوان جدا كننده عمل كرده در حالیكه حاضرین در این اتاق هرگز احساس بسته بودن نمی كند. محل كار كارمندان بخش اداری در پیش¬آمدگی بنا جا گرفته و پانل های چوبی محوطه پشتیبانی كارمندان را مانند كپی، Email وبخش فروش از فضاهای عمومی جدا می كند. صفحات جدید سقف كاذب كه زیر سقف اصلی شناورند تركیبی از اجزای قدیمی و جدید را خلق كرده اند. همچنین این گروه از نقشه های فرش كف و باندهای رنگی آن برای گسیختگی بصری طول فضای اداری استفاده كرده اند. در فضای نمایش دیگری از پانل قدیمی شركت قبلی استفاده شده و با رنگ آمیزی گرم با استفاده از تن های نارنجی یك برد هنری را در داخل فضا ایجاد كرده اند.

اتاق دیگری نیز به عنوان اتاق استراحت كارمندان در نظر گرفته شده كه فضاهای نشستن بزرگ و كوچك با گروههای مختلف وفق داده شده واز بزرگترین میزآن برای ملاقات های غیر رسمی و نهارخوری استفاده می شود این گروه تا حد امكان از درب ها و سیستم¬های مكانیكی و لوازم روشنایی قدیمی استفاده كرده و یا آن ها را بازسازی نموده است و سعی كرده با استفاده از نور طبیعی در فضاها استفاده از سیستم روشنایی مصنوعی را كاهش دهد.

درطراحی داخلی این پروژه گروه HBG با در نظر گرفتن بودجه كارفرما یك راه حل خلاقانه برای دسترسی به ایده های خود بكار گرفتند. روزنه های ساختمان این اجازه را به آن¬ها داد تا فضاهای متفاوت را براساس جهت گیری آنها خلق كنند. پنجره های ساختمان با ارتفاع سقف 14 فوت و پوشیده از ورق های قلع، شبكه ستونها و سر ستونهای دكوراتیو پتانسیل خاص طراحی را به این گروه داده بود.

در محوطه پذیرش این بنا پانل های گرافیكی بزرگ و پوشش سقف كاذب كه زیر سقف اصلی شناور است فضای شستن صمیمی را برای مكالمات و ملاقات ها فراهم كرده و طراحان از طرحهای مختلف فرش كف برای هدایت ملاقات كننده ها از كریدر آسانسور به پیش فضای اتاق كنفرانس استفاده كرده اند. رنگ های انتخاب شده برای فضاها مانند آبی، كرم و قهوه ای پایه و اساس تركیب رنگی بوده و سایر المان را برجسته تر نمایش می دهد. استفاده از رنگ قهوه ای در كف نیروبخش بوده و رنگ آبی روی دیوار و نورپردازی سقف جلوه خاصی را به فضا بخشیده است. و رنگ شیری دیوارهای مقابل فضایی آرامش بخش را بوجود آورده است.

از شبكه ستونهای ساختمان و دیوارهای بین آنها برای نمایش نمونه هایی از كارهای شركت ODEN استفاده شده است. روبروی این دیوارها تیم طراحی صندلی های غیررسمی را نزدیك دیوار نمایش بزرگ قرار داده اند، تركیب میز و صندلیها با نیمكت سفید كنار دیوارهای آبی رنگ، فضاهای ملاقات را تعریف كرده اند حتی محوطه پذیرش می تواند به عنوان فضای استراحت كوتاه نیز استفاده شود. دیوارهای شیشه ای و درب ها ، ورود نور طبیعی را به داخل فضای كنفرانس اصلی مهیا كرده و دیوارهای صلب بالای نیمكت های سفید برای الصاق صفحه های نمایش گرافیكی تعبیه شده اند. هر دو اتاق كنفرانس مجهز به امكانات سمعی بصری هستند و اتاق كنفرانس بزرگ یك محوطه كوچك آماده سازی غذا در مجاورت خود دارد كه دسترسی به آن از طریق درب های متحرك امكان پذیر می باشد.

دیوارهای شیشه ای علاوه بر فراهم ساختن امكان ورود نور طبیعی، بعنوان جدا كننده عمل كرده در حالیكه حاضرین در این اتاق هرگز احساس بسته بودن نمی كند. محل كار كارمندان بخش اداری در پیش¬آمدگی بنا جا گرفته و پانل های چوبی محوطه پشتیبانی كارمندان را مانند كپی، Email وبخش فروش از فضاهای عمومی جدا می كند. صفحات جدید سقف كاذب كه زیر سقف اصلی شناورند تركیبی از اجزای قدیمی و جدید را خلق كرده اند. همچنین این گروه از نقشه های فرش كف و باندهای رنگی آن برای گسیختگی بصری طول فضای اداری استفاده كرده اند. در فضای نمایش دیگری از پانل قدیمی شركت قبلی استفاده شده و با رنگ آمیزی گرم با استفاده از تن های نارنجی یك برد هنری را در داخل فضا ایجاد كرده اند.

اتاق دیگری نیز به عنوان اتاق استراحت كارمندان در نظر گرفته شده كه فضاهای نشستن بزرگ و كوچك با گروههای مختلف وفق داده شده واز بزرگترین میزآن برای ملاقات های غیر رسمی و نهارخوری استفاده می شود این گروه تا حد امكان از درب ها و سیستم¬های مكانیكی و لوازم روشنایی قدیمی استفاده كرده و یا آن ها را بازسازی نموده است و سعی كرده با استفاده از نور طبیعی در فضاها استفاده از سیستم روشنایی مصنوعی را كاهش دهد.

 

 

 

 

 

 

 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد