3 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
ویرانه هایکاخ بزرگی که متعلق به قرن دوم میلادی است استعداد هنری پارتی را مشخص می نماید. نمای بنا دارای دو ایوان بزرگ است که از قطعات بزرگ سنگ ساخته شده است. این ایوان های بزگ با تاق های آهنگ بلتد پوشیده شده است و در طرفین آنها اتاق های کوچکتری قرار دارند که دو طبقه (اشکوبه) بوده اند. مهمترین قسمت بنا ، اتاق کوچک مربع شکلی است که مستقیما پشت ایوان جنوبی قرار گرفته است. این نوع اتاق چهار گوش تاق دار که در اینجا یک بخش رواق آنرا احاطه کرده بعدها در زمان ساسانیان و سپس در دوره اسلامی به صورت اتاق اتاق چهار گوش گنبد داری در آمده که در معماری ایران جنبه حیاتی یافته است. این اتاق گنبد دار < هترا > در واقع یادآور طرح آتشکده های هخامنشی است، اما به جای سقف مسطح بر روی ستون ها از تاق استفاده شده است. سطح صاف و صیقلی داخلی این بخش اصلی پرستشگاه با حجاریها و کنده کاریها نمائی جالب توجه دارد . اطراف درب ها با تزئینات فراوان و صورتک هایی که بر جرز های بر جسته ذاخلی افزوده شده آراسته گردیده همه طول این نما با آرایشی یکسان با نیم ستون های گرد و طاق نما و شاید با نیم طبقه ای بر فراز آن تزئین شده بود.
3 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
کوشک های باغ شاهی در میان مجموعه باغهای و کاخهای شاهی پاسارگاد دو بنای زیبا قرار دارد که هر کدام از آنها دارای یک سالن مکزی است که چهار ایوان در چهار جهت دارد. ایوان های شمالی جنوبی کوشک - ۱ - دارای چهار ستون در هر ردیف هستند و اوانهای شرقی و غربی به خاطر کم عرض بودن دارای یک ردیف ستون. کوشک- ۲ - در ایوانهای شرقی و غربی چهار ستون در یک ردیف و در ایوان های شمالی و جنوبی یک ستون دارد. این امر تنوعدر معماری دو بنای کوچک را تا چه حد آشکار می سازد.این بنا ها در حقیقت راه ارتباطی به کاخهای اختصاصی و بارعام کورش بودهاند.
باع پاسارگاد: مجموعه ای است زیبا و منسجم که کاخها و کوشک های متعددی را در خود جای داده است ایت باغ را می توان یکی از زیبا ترین باغ های جهان دانست . زیبایی و شهرت باغ هایی از این نوع بوده که واژه پردیس - فردیس-فردوس فراسی را به چند زبان بزرگ و معروف جهان ( عربی- انگلیسی-فرانسه-ایتالیایی- آلمانی و..) نفوذ داده است و این امر نشانگر قدمت باغ سازی در ایران است که باغ سازی در دوره صفویه نیز متاثر از این دوره است. پلان مجومه کاخ ها و باغ های پاسارگاد
3 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
کاخ ها و قلعه ها
حتی اگر شمار چشمگیری از بنا های غیر مذهبی تا زمان ما باقی میماند ُ از حیث بررسی ویژگی ها ی هنر اسلامی ، به مراتب کمتر از بنا های مذهبی مورد توجه قرار می گرفت . حال آنکه کاخ ها و قلعه های بی شمار خلفا ، سلاطین و حکام اسلام تنها تنها ذکری در کتاب ها شده و یا ویرانه هایی چند به جا نمانده.کاخهایی که تا کنون در وضعی رضایت بخش حفظ شده باشد بسیار اندک استو در این صورت نسبتا جدید و مربوط به سده های شانزدهم و هفدهم میلادی . تنها نمونه های کهن ، کاخ عباسیان است در بغداد که به صورت موزه بازسازی شده، و کاخ الحمراء و الکازارهای ( القصر) چند شهر در اسپانیا. از این رو بر خلاف بناهای مذهبی که به اصطلح تحت سر پرستی امت مسلمانان بود وطابق قراری که در هنگام ساخت آنها گذاشته می شد عموما به نام اموال موقوفه نگهداری می شد، کاخ ها به هیچ روی از سوی فاتحان و کودتاگران مصون نمی ماند و غالبا وقتی که سنگ آنها در ساختن کاخهای جدید، که پس از چندی دچار همان سرنوشت میشد، بکار نمی آمد منهدم می شد و یا در آتش می سوخت. انگیزه ای که فرمانروایان مختلف و به ویژه سلاطین مملوک را به ایجاد مدارس، مساجد، خانقاها و حتی بیمارستانها وا می داشت روشن است، زیرا که به این ترتیب می توانستند آرامگاههایشان را نیز در پناه آنها بنا کنند. سلاطین مسلمان دچار یک جنون واقعی کاخسازی بودند. کاخ سلاطین پیشین را را پس از غلبه یافتن بر او به ندرت تصاحب می کردند ، زیرا ترجیح می دادند که کاخ نو بری خود بسازند . این جنون تا ساختن شهرهای کامل توسعه می یافت ! پایتخت های جدید از سوی خلفا و گاه از سوی حکام وقت ایجاد می شد! از فریاد سرور آمیز متوکل هنگامی که سامرا را بنا نهاد آگاهی داریم : <اکنون می دانم که به راستی یک فرمانروا هستم، زیرا برای خود شهری ساخته ام که در آن سکونت دارم !>. بنابر این مفهومی از شهر سازی وجود داشتچرا که دفعتا شهری کامل چون رقه ، بغدا، سامرا، فسطاط، القاهره ، یعنی کهن ترین پایتخت ها و چند پایتخت و با شهرت کمتر پی ریزی می شد! نقشهی شهر ممکن بود مانند بغداد مدور باشد یا مانند سامرا فاقد شکلی معین . ضرورت احداث دیوارهای بلند و قطور و دروازه های بزرگ مستحکم ناگزیر طرحی مشخص به شهر ها می داد . نقشه ی شهرهای نوین عربی نظیر قصرالحیر شرقی، بیشتر از شکل مربع دژهای بیزانسی و اردوگاههای رومی بود.
3 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
از دیدگاه مهندسی طاق از لغزاندن یک منهنی در امتداد خط راستی که عمود بر صفحه قوسی است بدست می آید و به نام های طاق گهواره ای و یا طاق خوانده می شود. بر رسی های انجام شده نشان می دهد که این نوع طاق از هزاره سوم پیش از میلاد در میان رودان ( بین النهرین) رایج بوده است در کاخ آکادی (آشونا) نمونه ای از این طاق های در مجرای آب ساخته می شده که مصالح آن از آجر پخته با ملات قیر تشکیل می شده است.
از نخستین نمونه های طاق می توان به طاق های آجری نیم دایره ای اشاره کرد که مربوط به ۱۳۰۰ پیش از میلاد بوده است و در شوش یافت شده و مصالح آن از آجر بوده است. ورودی های زیگوران چغازنبیل مربوط به سال ۱۲۵۰ پیش از میلاد پوشش طاقی داشته است. این فرم طاق سازی بعد ها در ایران تکامل یافت و اوج آن در زمان ساسانیان در ساختمان های طاقی شکل مثل طاق کسری در تیسفون مشاهده می کنیم. دلیل استفاده از این روش را کمبود مصالح چوبی و از بین رفتن جنگل ها می دانند. پس از دوره ساسانیان در دوره های مختلف اسلامی این فرم طاق سازی عمومیت خود را حفظ کرده و نمونه های دیگری از این روش در مساجد ، بازارها و بسیاری از آثار اسلامی بهوجود آمد. طاق آهنگ:طاق آهنگ مانند یك نیم استوانه است كه با مصالح بنّایی اجرا می شود و بر روی دو دیوار باربر و دیوار انتهای قوس قرار می گیرد. معروف ترین و بزرگترین طاق از این نوع، طاق كسری در تیسفون با 30 متر ارتفاع و 25 متر دهانه قوس است. یك مقبره ایلامی با طاق آهنگ در موزه شوش مربوط به هزازه دوم قبل از میلاد. طاق چهاربخش:هرگاه دو طاق آهنگ، یكدیگر را به طور قایم قطع كنند، از تقاطع آنها، یك طاق چهار بخش تشكیل می شود؛ مانند طاق شبستان غربی مسجد جمعه اصفهان شبستان غربی مسجد جمعه اصفهان؛ طاق شبستان از نوع چاربخش است. طاق تویزه:طاق و تویزه مانند یك نیم استوانه آجری یا خشتی است كه دنده های قوسی شكلی در داخل طاق، به نام تویزه وجود دارد و بار سقف را این تویزه ها به دیوار زیرین انتقال می دهند طاق و تویزه در سمت شمالی مسجد النبی یا همان مسجد شاه سابق طاق کلنبه: جهت اجرای طاق كلنبه طرز اجرای طاق كلنبه در مسجد حضرت علی (ع) در شهر یزد
3 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
مطالعات تحلیلی سیستمهای سازمانی و رشد در جهان طبیعی، منجر به رسیدن به مجموعهای از جانمایی و توپولوژیهایی گشت که زبان متمایزی را در طراحی مرکز هنرهای نمایشی بهوجود آوردند. این متنها و طراحیهای طبیعی، بوسیلۀ انرژیی که تأ مین کنندۀ سیستمهای همجوار است و کاهش ثانویۀ انرژی که به علت گسترش سازماندهی ساختار میباشد، شکل میپذیرد. انرژی مرکز هنرهای نمایشی نمادی از حرکت حاکم بر کالبد شهری در معابر سرپوشیدۀ پیاده و گردشگاه مشرف به دریای منطقۀ فرهنگی است،_دو جزء اولیۀ متقاطع سایت، منشعب کردن الگوریتم و رشد_ روندهای شبیهسازی است که در بازنمایی گسترش فضایی استفاده میگردد و در مجموعۀ هندسی پایه قرار میگیرد، سپس دیاگرامها برنامهریزی شده و تفسیرات معماری در یک سری از دورههای متوالی به آن اضافه میشود. در این ترکیبات ابتدائی، تحلیل زیستی از دیاگرامهای تجریدی به طراحی معماری تغییر شکل میدهد. محورهای مرکزی منطقۀ فرهنگی ابوظبی، معبر راهرو مانندی است که از موزۀ طبیعی شیخ زاید تا دریا ادامه دارد. این محورهای مرکزی و تقابل عمل آنها با گردشگاه مشرف به دریا، در جایی که جزیره شکل میگیرد، مجزا میشود، کالبدهای داخل شاخص و ساختار فضاهای اصلی این مرکز معنا مییابد، یک انشعاب هندسی بهوجود میآورد. دیاگرام فعل و انفعالات مسیرها، یک سیستم سازماندهی اولیه برای بنا و حرکتی از یک طرح عمومی به سمت ساختار آتی طرح را بهطور کامل و صحیح میسر میسازد. فرم تندیس گونۀ مرکز هنرهای نمایشی از حرکات خطوط پدیدار میشود، بتدریج به درون جزئی رشد یابنده گسترش مییابدکه مانند شبکهای از شاخهها و انشعابات متوالی است. بادهای وزنده در اطراف سایت، بر پیچیدگی معماری میافزاید. بناهایی که در ارتفاع و عمق هستند و در کالبد خود دارای نقطههای اوج چندگانه در فضاهای اجرایی میباشند، ساختاری ارتجاعی مانند میوهها در یک درخت انگور را دارند و نمای آنها به سمت غرب و نزدیک به آب است. ارتفاع بنا به 62 متر میرسد و قسمتی از مجموع خمیدگی ساختار از موزۀ دریایی شروع شده و به جنوب موزۀ گوگنهایم ابوظبی در انتهای شمالی سایت میرسد. با اینکه مرکز حجم در لبۀ آبی قرار دارد، مرکز هنرهای نمایشی با قرار گرفتن در مرکز محورها اعتبار بیشتری مییابد. این ترتیب، بلوک ماتریس گونه در Arterial Road (جادۀ شریانی) را جدا میکند و نماهایی به سمت دریا و خط آسمان ابوظبی جلوهگر میشود. تالار کنسرت بالای چهار تأتر کوچک قرار گرفته است و اجازه میدهد که نور روز به درون نفوذ کند و جلوههای مهیجی از دریا و خط آسمان شهر از پنجرۀ عظیم آن دیده شود. سرسراهای محلی هر یک از تأترها بازدیدکنندگان را به سمت دریا هدایت میکنند تا با یک دید ثابت با محیط اطرافشان ارتباط برقرار بکنند. در قسمت شمالی بنا رستورانی با یک تراس بزرگ و سقفی سایهانداز قرار داردکه مرکز کنفرانس مجاور در بالای تأتر را در دسترس قرار میدهد. قسمت آموزشی هنرهای نمایشی در بالای تأتر تجربی و در قسمت جنوبی قرار دارد، در همان حال در قسمت انتهای غربی این تندیس که به تردد پیاده در بعضی مناطق یاری میرساند، پلی مرکز هنرهای نمایشی را به ناحیۀ مرکزی پیوند میدهد.
3 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
Pier Luigi Nervi
تولد در سوندریو لومباردی به سال 1891،مرگ در رم به سال 1979.در سال 1913 در رشته مهندسی ساختمان از دانشگاه بولونا فارغ التحصیل شد.از 1946 تا 1961 استاد مهندسی سازه در دانشکده معماری رم بود. مهندس محاسب و معمار بزرگی که ردیف" فوی ساینت" و"مایار" قرار داردکه در نتیجه ی تسلط برمحاسبات دقیق ریاضی در معماری به شیوه ی زیبا و حیرت انگیزی دست یافت و با فرم هایی که از طبیعت الهام می گرفت همراه با کاربرد تکنیکی مصالح،چشم اندازی موسیقایی در معماری به وجود آورد.او بارها و بارها در نوشته هایش،فرآیند خلاقه ی فرم را در یکسانی،چه در زمینه ی کارهای تکنیکی مهندسی و چه در زمینه های مختلف کارهای هنری به عنوان یک اصل می دانست.روشی که با استناد به آن زیبایی الگوی سازه ای تنها حاصل پی آمدهای روش های محاسباتی نیست،بلکه نوعی روش شهودی است که چگونگی کاربرد محاسباتی آن را معلوم می کند،و بدین ترتیب به آن هویت می بخشد. نروی متخصص بتن آرمه بود.اولین پروژه ای که طراحی کرد ساختمان سینما ناپل بود که به سال 1927 ساخته شد.روش ساختاری این بنا در عمل رابطه ی بین فرم و عملکرد را به اثبات رساند(روندی که در آینده به نوعی با کژفهمی مواجه شد).این سبک و سیاق را نروی از طریق محاسبات سازه ای به دست آورد و آن را در معماری امری ضروری می دانست.اولین کار مهم او پروژه ی استادیم ورزشی فلورانس بود که در بین سالهای 1930 تا 1932 ساخته شد.پوشش ساده ای که شیوه ی نمایان سازه ای آن از اهمیت خاص برخوردار بود و در اغلب جراید به عنوان الگوی معماری قرن معرفی شد و حالت نمایشی شورانگیزآن با طراحی های لوکوربوزیه قابل مقایسه بود که به نحوی بسیار صریح و روشن امکانات کاربری بتن آرمه را به نمایش درآورد.نروی با طراحی پروژه های آشیانه هواپیما اورویتو(8-1935)و اوربتللو و همچنین ساختمان برج دل لاگو(3-1940)،به مطالعه در زمینه ی روش های سقف پوسته ای شبکه تیرچه های باربر پرداخت.این شیوه ی ساختاری همواره به مثابه یک هدف ثابت دنبال شد و در تحقیقاتش گستره وسیع تری یافت ودر ابعاد بسیار عظیم به صور مختلف ادامه پیدا کرد ودر فرآیند خلاقه ی شخصی اش مورد استفاده قرار گرفت.با اجرای این پروژه های آشینه هواپیما (که تاکنون ویران شده اند)،نروی به فرآیند درخشان سازه ای خود مقام و منزلتی بخشید که در کل به زیبایی تکنیک ساختاری اش متکی بود. در حدود 1940،به مطالعه تجربی در زمینه ی مقاومت فرم پرداخت،و به نتایج موفقیت آمیزی نایل شد؛روند اینترنشنال استیل بسیار نیرومندی که در پوشش سقفهای پوسته ای کاربرد داشت؛در کل جذبه های تکنیکی و شاکله ی بسیار زیبا از دستاوردهای عظیمش بود.این روش را در پوشش سقف تالار بزرگ نمایشگاه تورین به کاربرد(9-1948)،که یکی از آثار ماندگار و از شاهکارهای معماری قرن بیستم است،هرچند که این پروژه از طرف کسانی که وظیفه ی معماری را اهمیت عملکردی جزئیات داخلی آن می دانند،مورد برداشت های نادرستی واقع شد،در نتیجه ساختمان بسیار مهم وارزشمندی که نروی آن را در زمره ی مهمترین آثارش می دانست،تا حدودی مورد بی توجهی قرار گرفت.ساختمان عظیمی که شامل یک پوشش سازه ای بود که با اجزای پیش ساخته ی بتنی به حالت کج و موجی ساخته شد. او چند ساختمان پوسته ای بتنی در ابعاد کوچکتر به اجرا درآورد،به نحوی که زیر سقف به طور کامل آزاد بود،بعضی از این پروژه ها پلان دایره ای شکل دارند،از جمله ساختمان کازینوی رم لیدو(1950) و ساختمان تالار اجتماعات و ضیافت "چیانچینو ترم" که بین سالهای 1950 تا 1952 ساخته شد.در همین زمان نیزبه تحقیقاتش در زمینه بتن آرمه ادامه داد،کاربرد قطعات پیش ساخته ی بتنی به صورت تولید انبوه را در رابطه با پوشش سقف سالن های نمایش به عنوان اختراع به ثبت رساند.این ابداع در انواع مختلف سازه های طاق تویزه پشت بنددار کاربرد داشت و همچنین به اغلب پروژه های خیالی و آرمان گرایانه قابلیت اجرایی داد.اختراع مهم دیگراو در عرصه تکنیک،سیستم هیدرولیکی پیش کشیده ی بتن آرمه بود.به هیچ روی دست از تلاش و تحقیق بر نمیداشت.حتی با آزادی عمل هرچه بیشتر روش سازه ای اش را تکامل و بهبود بخشید،با ساده گرایی و سرعت در اجرا،به نحوی متفاوت به تحقیقاتش ادامه داد،شیوه ی ساختاری بسیار زیبایی که از المان های سازه ای ریتمیک تشکیل میشد.نمونه های شاخص این روش،ساختمان ورزش رم بود که با همکاری "آنیباله ویته لوزی"از سال 1956 تا 1957 به اجرا درآمد و مهم تر از همه ساختمان تالار کنفرانس یونسکو در پاریس (که با همکاری مارسل بروئه و زرفوس در فاصله سال های 1953 تا 1957 ساخته شد). همچنین شبیه به ساختمان تالار کنفرانس پاریس_پوشش پوسته ای بسیار زیبا و پر وقاری که طراحی آن ملهم از پوشش پوسته صدف دریایی و بالهای حشرات و کاسبرگ گل ها بود-ساختمان آسمان خراش پیرلی را نیز با الهام از فرمهای موجود در طبیعت به فاصله 1955 تا 1958 در میلان با همکاری "جیو پونتی و چند معمار دیگر"به اجرا درآورد.این الگوی ساختمانی به صورت قطعاتی مجزا از هم تکامل یافت. نروی مهارت خلاقه ی سازه ای اش را در ساختمان مرکز صنایع ملی پاریس (که در 1955 با همکاری ژان پرو طراحی شد)؛و نیز در ساختمان نمایشگاه دایره ای شکل کاراکاس (1956) و ساختمان کاخ دولاورو ،تورین(1961)و همچنین در تالار اجتماعات پاپ در واتیکان که در 1971 ساخته شد،به نمایش درآورد.
3 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
3 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
2 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
1. قرارگیری یک پارکینگ حداقل دهانه ۲٫۵ متر 2. قرارگیری دو پارکینگ کنار هم حداقل دهانه ۴٫۵ متر 3. قرارگیری سه پارکینگ کنار هم حداقل دهانه ۷ متر 4. طول مورد نیاز جهت پارکینگ ۵ متر 5. حداقل فضای یک پارکینگ ۲٫۵*۵ متر 6. شعاع گردش یا طول مورد نظر جهت مانور ۵ متر 7. حداقل عرض در ورودی پارکینگ ۳ متر 8. عرض رمپ یکطرفه ۳ متر و دوطرفه ۶ متر 9. عرض رمپ قوسی یکطرفه ۳٫۶۵ متر و دوطرفه ۷ متر 10. شعاع داخلی مسیر گردش در کلیه پارکینگ ها ۴٫۵۷ متر است . 11. شیب رمپ پارکینگ ۱۵ درصد 12. هر واحد بالای ۱۰۰ متر در طبقه اول و دوم به یک پارکینگ نیاز دارد . 13. واحد مسکونی کوچکتر از ۱۵۰ متر یک پارکینگ -۱۵۰ تا ۲۰۰ متر ۱٫۵ پارکینگ – بیش از ۲۰۰ متر دو پارکینگ. 14. همچنین درصورتی که تعداد واحد فرد باشد یک واحد از پارکینگ معاف است . 15. حداکثر ارتفاع مفید واحد مسکونی ۲٫۹۰ متر 16. حداکثر ارتفاع پارکینگ ۲٫۲۰ متر 17. حداکثر ارتفاع مفید پیلوت ۲٫۴۰ متر 18. حداکثر ارتفاع زیرزمین ۲٫۲۰ متر 19. حداکثر ارتفاع مفید واحد تجاری ۴٫۵۰ متر 20. حداقل ارتفاع مفید ورودی پارکینگ ۱٫۸۰ متر 21. ارتفاع مفید خرپشته ۲٫۲۰ متر 22. ارتفاع نورگیری در زیرزمین حداکثر ۹۰ سانتی متر 23. حداقل سطح پنجره نباید از یک پنجم سطح فضا کمتر باشد . 24. حداقل عرض حیات خلوت اگر سرتاسری باشد ۲ متر و اگر سرتاسری نباشد ۳ متر 25. احداث پیش آمدگی یا بالکن در گذر ۱۲ تا ۲۰ متر ۸۰ سانتی متر و در گذر بالای ۲۰ متر ۱۲۰ 26. سانتی متر مجاز است.ارتفای این پیش آمدگی از زیر آن تا روی خیابان ۳٫۵۰ متر 27. حداقل عرض آشپزخانه و اتاق خواب ۲٫۵۰ متر – نشیمن ۳٫۰۰ متر – پاگرد ۱٫۲۰ متر 28. نورگیری آشپزخانه و پذیرایی از یک پنجره به شرطی مجاز می باشد که طول نورگیری کمتر از ۸ متر باشد . 29. ابعاد نورگیر برای اتاق خواب و پذیرایی ۳*۴ متر و برای آشپزخانه ۲*۳ متر می باشد . 30. ابعاد مفید آسانسور ۲*۱٫۶۰ متر 31. حداقل ارتفاع چاله آسانسور ۱٫۵۰ متر
منبع
2 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم
خلق فضا در یک آپارتمان کوچک فضا به معنای همه چیز است به ویژه هنگامی که شما در یک آپارتمان کوچک زندگی می کنید. ایجاد فضایی جدید در یک آپارتمان کوچک و نقلی ممکن است غیر ممکن به نظر رسد ، اما باید بگوییم که نه تنها این طور نیست بلکه راههای
اولین و مهمترین قدم ، این است که ریخت و پاش و بهم ریختگی را در آپارتمان خود به حداقل برسانید، برای این کار نیز ابتدا باید از سازمان دادن به روزنامه ها و مجلات و هرگونه کاغذی که در خانه شما وجود دارد شروع کنید و آن ها را نوبه خود در فایل ها و جای مخصوص مجلات و روزنامه ها قرار دهید، زیرا کاغذ هاعناصری هستند که اگر از آن ها غافل شوید تمام فضا را اشغال می کنند و مهار آن ها بسیار سخت می شود. برای داشتن آپارتمانی سازمان یافته باید تا می توانید میز های کشودار و طبقات قفسه برای اتاق های خانه در نظر بگیرید و فراهم کنید تا هر وسیله ای جایی برای خود داشته باشد.
بیشتر به فکر قرار دادن قفسه کتابخانه های بسیار بلند در آپارتمان کوچک خود باشید تا امکان استفاده از تکنیک خطوط عمودی را بتوانید ایجاد کنید. شما همچنین می توانید به جای درهای معمولی, وسایلی با درهای کشویی در تمام قسمت های خانه استفاده کنید تا مقداری از فضا برای باز شدن درها به هدر نرود. در کل توصیه ما این است که در آپارتمان کوچک خود به جای خطوط اقفی بیشتر سعی در استفاده از وسایلی با خطوط عمودی کنید زیرا این خطوط دیوارها و سقف خانه را بلند تر نشان می دهند و هم فضای بسیار کمتری را نسبت به خطوط افقی اشغال می کنند.
![]() |