معمار جوان
دنیایی از معماری و طراحی
درباره وبلاگ


معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه می‎کند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمی‎توانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.

پيوندها
ESTEGHLAL
شهرداری قم
اداره کل میراث فرهنگی استان قم
سازمان نظام مهندسی قم
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معمار جوان و آدرس memarejavan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 148
بازدید کل : 162989
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


آخرین مطالب
ساخت هتل 15 طبقه در 6 روزمطلب ارسالی از SAEED
بررسی رفتار الیاف و تاثیر آن در كنترل ترک هاى بتن / مطلب ازSAEED-
موزه گوگنهایم در بیلبائومطلب ارسالی ازSAEED-01
تصاویر معماری خانه پله ای در ژاپن
تفکر دکوراسیون
خانه Klein Bottle
خانه تخم مرغی-حبابی
اصول نور پردازی فضاهای عمومی
معماري
آشپزخانه های مدرن اروپایی شركت Alno
ایده های نو
اهمیت معماری داخلی در طراحی بیمارستان ها The Primacy of Interior Architecture in Hospitals Design
مركز تجاری – اداری ادن- ممفیس HBG
معمــاری داخلی | بدون شرح
میزهای تلویزیون 2
یونیت های سونا - طرح های نو
فروشگاهنیل بارت- توکيو، ژاپن Neil Barrett Shop
عصر جدید بیمارستانهای "های – تک The New Age of High-Tech Hospitals
بتــن الیافی Fiber Concrete
معرفی سیستم بتنی پیش تنیده Prestressed Concrete Systems
بام سبز Green Roof
کامپوزیت ها Composites
ساختارهای غشايى
ابعاد فضاهای شهری امروز و تاثیر آن بر وجوه مختلف شـهر
آف- گرید سیتی Off-Grid City/Incheon International Urban Design Competition, South Korea-2009
معماری پایدار
انواع سبک های معماری ایرانی
سبک مدرنیسم
شیکاگو از گذشته تا حال !!!!!!!
نماهای کامپوزیت


 
19 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

تکنولوژی اطلاعات و سیستم های دیجیتال، پزشکی را به همسویی در سیستمی واحد قادر می سازد.


با ورود تعدادی از سیستم های دیجیتال به داخل بیمارستان ها، کارفرمایان برای پذیرفتن سیستم های شبکه ای و استفاده از آنها مشتاق می گردند. از نقطه نظر پزشکی، این سیستم ها شامل هر دو نوع سیستم های اطلاعاتی و کلینیکی نظیر سیستم الکترونیکی ثبت مدارک پزشکی (EMR) ، سیستم های ارتباطی و بایگانی تصاویر (PACS) ، و علامتگذاری فرکانس های رادیویی (RFID) می باشند. در این میان سیتم هایی همچون احضار پرستار، هشدار آتش و دور سنجی و نظارت بر بیمار(مونیتورینگ اعضای حیاتی بدن) در شبکه های جداگانه ای قرار می گیرند. سیستم های ارتباطی نظیر کنفرانس ویدیویی از راه دور و پیج افراد نیز در سیستم  هایی مجزا و  سیستم های امنیتی نظیر مراقبت از کودکان به عنوان آیتم های جداگانه ای مطرح می باشند.

از نقظه نظر ساختمانی، مهندسی و سیستم مدیریت ساختمان (BMS) مجموعا ازسیستم های تهویه مکانیکی، کنترل کیفیت هوا و رطوبت داخلی به صورت تجهیزات مرکزی تشکیل می گردند. BMS نظارت بر سیستم های روشنایی و استفاده از انرژی را نیز در فضاهای درمانی به منظور کاهش مصرف مازاد آنها بر عهده می گیرد.

هنوز در هیچ بیمارستان یا فضای درمانی تمامی این سیستم ها گردهم نیامده اند؛ اما در 5 سال آینده، کشور قطر شاهد اتمام عملیات اجرایی بیمارستانی با استفاده از برترین فن آوری دیجیتال خواهد بود. این کشور کوچک خاورمیانه، دو تن از معماران آمریکایی Ellerbe Becket و Pelli Clarke Pelli را برای طراحی مرکز تحقیقاتی و درمانی پیشرفته (بدلیل استفاده تکنولوژی برتر در این مجموعه) sidra "سیدرا"، گردهم آورده است.

سیدرا بخشی از شهر آموزشی بلندپروازانه در دوحه، پایتخت قطر، است که در صورت تکمیل، تجسمی واقعی از یک مدل پیشرفته در طراحی بیمارستانها خواهد بود. مجموعه ای که معماران و کارفرمایان، فن آوری را در مدلهای متفاوتی در آن به نمایش خواهند گذاشت: در حوزه مراقبت از بیماران، تشریک مساعی و آموزش بین المللی در شاخه های پزشکی، کنترل و اداره ساختمان و در طراحی ساختمان مجموعه. حتی احتمالا تکنولوژی، در جهت معرفی و تشریح بیمارستان و فضاهای آن برای بیماران نیز بکار خواهد رفت.
 


اما آنچه تمامی این کاربردهای غیر مشابه را در کانال دیجیتالی واحدی سهیم خواهد نمود، تکنولوژی اطلاعات یا IT است که کلیه مراحل اجرایی بیمارستان را در یک رشته کابل نوری هدایت می نماید.

Joe Leger مدیر گروه مشاور تکنولوژی که عمدتاً در زمینه فن آوری مراکز درمانی، فعالیت می نمایند، اظهار می دارد: "پیشتر هر سیستم دیجیتالی، زیرساخت کابلی جداگانه ای برای خود داشت، در حالیکه امروزه این ملزومات، بزرگتر از یک جعبه نیست. زمانی که ما خواهان اتاقی بزرگ برای ITمی باشیم، طراحان امتنا می کنند، درحالیکه ما موجب حفظ فضا می شویم، چراکه قبلاً هر سیستم اطلاعاتی، اتاق مجزای خود را طلب می کرد."

لگر در طراحی پروژه 400 تخت خوابی و 7/1 میلیون فوت مربعی سیدرا، با معماران "بکت و پلی" همکاری می نمابد؛ بیمارستانی که بطور دائم با مرکز درمانی Weill Cornell در شهر نیویورک در ارتباط خواهد بود.



در مراکزی نظیر سیدرا، فن آوری دیجیتال چیزی فراتر از سیستم های اتاق عمل (OR)، که در 5 سال گدشته انفجاری در استفاده از مانیتورها، تجهیزات رادیولوژی، تجهیزات ویدئو کنفرانس و ... را شاهد بوده اند، می باشد.

در تقابل با چنین توسعه ای، با وجود ظهور مشاورین IT بعنوان یکی از بازیگران اصلی صحنه فضاهای درمانی، هنوز استفاده از این مشاورین در مراحل پایانی کار و البته دیر صورت می گیرد و از این رو صنعت پزشکی، فضاهای درمانی و معماران آن با مسائل زیربنایی نظیر هزاران کابل و فضاهای مورد نیاز، دست به گریبان می باشند.

منبع: September 2007 issue of Architectural Record

 
18 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

کانسپت شعبه اصلی این فروشگاه در ژاپن بر اساس قطعه مینیمال brand`s fashion design و صفحات موازی هم که از یک نقطه ثابت شروع شده و روی هم تا شده اند شکل گرفته است که علاوه بر تعریف یک فضا باعث ایجاد کریدورهای منحى شكلى شده که به مشتریان اجازه می دهد فضا را در مسیرهای متعدد تجربه کنند.
قرار گیری خطی مبلمان، فضایی را بوجود اورده که از یک راهروی باریک به فضای عریض تر می رسد. بوسیله دو المان تندیس گونه جایی که یک توده فشرده از صفحات باز شده و چین خورده اند قفسه ها و فضای نشستن فرم گرفته اند. ازپیچهای بوجود آمده برای نمایش کلکسیونی از لوازم Neil Barrett استفاده شده است.
ایده شکل گیری فضا که بر اساس کاراکتر های مکمل و دوتایی با الهام از تفاوت مرد و زن بوجود آمده در طراحی مبلمان از طریق زبانی ساده و استفاده از مصالح متضاد انعکاس پیدا کرده است.
قطعات مبلمان طبقه همکف بصورتی قدرتمند یا مردانه والبته با فرمی پویا طراحى شده و در طبقه دوم ظرافت و زنانگی را از طریق خطوط سیال بدنه و دید های پرسپکتیوی مختلف و طراحی با فرم های نرم تر و سرزنده تر نشان داده است. قطعات مبلمان با سطوح صاف و صیقلی در برابر صفحات بتنی زیبا و روی کف صیقلی سیاه قرار گرفته و صفحات بوسیله مفصل هایی که آماده اتصال هستند با یکدیگر ترکیب شده اند.

.

 
17 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

امروزه  طراجی داخلی به شاخه ای اثرگذار در خلق انواع فضاها و محصولات مبدل گشته است؛ به همین منظور شرکت های بزرگ با  سرمایه گذاری  در عرصه طراجی سعی نموده اند تا سهم بیشتری از بازار این محصولات را به دست آورند. یونیت سونا بعنوان یکی از این محصولات در سالهای اخیر همواره مورد توجه طراحان داخلی بوده  بطوریکه روزبه روز شاهد رشد تنوع یونیت های سونا هستیم.

 

 
 
 
16 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

 

 

 

 

 

 

 

 
15 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

 

 

 

 

 

 
14 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

درطراحی داخلی این پروژه گروه HBG با در نظر گرفتن بودجه كارفرما یك راه حل خلاقانه برای دسترسی به ایده های خود بكار گرفتند. روزنه های ساختمان این اجازه را به آن¬ها داد تا فضاهای متفاوت را براساس جهت گیری آنها خلق كنند. پنجره های ساختمان با ارتفاع سقف 14 فوت و پوشیده از ورق های قلع، شبكه ستونها و سر ستونهای دكوراتیو پتانسیل خاص طراحی را به این گروه داده بود.

در محوطه پذیرش این بنا پانل های گرافیكی بزرگ و پوشش سقف كاذب كه زیر سقف اصلی شناور است فضای شستن صمیمی را برای مكالمات و ملاقات ها فراهم كرده و طراحان از طرحهای مختلف فرش كف برای هدایت ملاقات كننده ها از كریدر آسانسور به پیش فضای اتاق كنفرانس استفاده كرده اند. رنگ های انتخاب شده برای فضاها مانند آبی، كرم و قهوه ای پایه و اساس تركیب رنگی بوده و سایر المان را برجسته تر نمایش می دهد. استفاده از رنگ قهوه ای در كف نیروبخش بوده و رنگ آبی روی دیوار و نورپردازی سقف جلوه خاصی را به فضا بخشیده است. و رنگ شیری دیوارهای مقابل فضایی آرامش بخش را بوجود آورده است.

از شبكه ستونهای ساختمان و دیوارهای بین آنها برای نمایش نمونه هایی از كارهای شركت ODEN استفاده شده است. روبروی این دیوارها تیم طراحی صندلی های غیررسمی را نزدیك دیوار نمایش بزرگ قرار داده اند، تركیب میز و صندلیها با نیمكت سفید كنار دیوارهای آبی رنگ، فضاهای ملاقات را تعریف كرده اند حتی محوطه پذیرش می تواند به عنوان فضای استراحت كوتاه نیز استفاده شود. دیوارهای شیشه ای و درب ها ، ورود نور طبیعی را به داخل فضای كنفرانس اصلی مهیا كرده و دیوارهای صلب بالای نیمكت های سفید برای الصاق صفحه های نمایش گرافیكی تعبیه شده اند. هر دو اتاق كنفرانس مجهز به امكانات سمعی بصری هستند و اتاق كنفرانس بزرگ یك محوطه كوچك آماده سازی غذا در مجاورت خود دارد كه دسترسی به آن از طریق درب های متحرك امكان پذیر می باشد.

دیوارهای شیشه ای علاوه بر فراهم ساختن امكان ورود نور طبیعی، بعنوان جدا كننده عمل كرده در حالیكه حاضرین در این اتاق هرگز احساس بسته بودن نمی كند. محل كار كارمندان بخش اداری در پیش¬آمدگی بنا جا گرفته و پانل های چوبی محوطه پشتیبانی كارمندان را مانند كپی، Email وبخش فروش از فضاهای عمومی جدا می كند. صفحات جدید سقف كاذب كه زیر سقف اصلی شناورند تركیبی از اجزای قدیمی و جدید را خلق كرده اند. همچنین این گروه از نقشه های فرش كف و باندهای رنگی آن برای گسیختگی بصری طول فضای اداری استفاده كرده اند. در فضای نمایش دیگری از پانل قدیمی شركت قبلی استفاده شده و با رنگ آمیزی گرم با استفاده از تن های نارنجی یك برد هنری را در داخل فضا ایجاد كرده اند.

اتاق دیگری نیز به عنوان اتاق استراحت كارمندان در نظر گرفته شده كه فضاهای نشستن بزرگ و كوچك با گروههای مختلف وفق داده شده واز بزرگترین میزآن برای ملاقات های غیر رسمی و نهارخوری استفاده می شود این گروه تا حد امكان از درب ها و سیستم¬های مكانیكی و لوازم روشنایی قدیمی استفاده كرده و یا آن ها را بازسازی نموده است و سعی كرده با استفاده از نور طبیعی در فضاها استفاده از سیستم روشنایی مصنوعی را كاهش دهد.

درطراحی داخلی این پروژه گروه HBG با در نظر گرفتن بودجه كارفرما یك راه حل خلاقانه برای دسترسی به ایده های خود بكار گرفتند. روزنه های ساختمان این اجازه را به آن¬ها داد تا فضاهای متفاوت را براساس جهت گیری آنها خلق كنند. پنجره های ساختمان با ارتفاع سقف 14 فوت و پوشیده از ورق های قلع، شبكه ستونها و سر ستونهای دكوراتیو پتانسیل خاص طراحی را به این گروه داده بود.

در محوطه پذیرش این بنا پانل های گرافیكی بزرگ و پوشش سقف كاذب كه زیر سقف اصلی شناور است فضای شستن صمیمی را برای مكالمات و ملاقات ها فراهم كرده و طراحان از طرحهای مختلف فرش كف برای هدایت ملاقات كننده ها از كریدر آسانسور به پیش فضای اتاق كنفرانس استفاده كرده اند. رنگ های انتخاب شده برای فضاها مانند آبی، كرم و قهوه ای پایه و اساس تركیب رنگی بوده و سایر المان را برجسته تر نمایش می دهد. استفاده از رنگ قهوه ای در كف نیروبخش بوده و رنگ آبی روی دیوار و نورپردازی سقف جلوه خاصی را به فضا بخشیده است. و رنگ شیری دیوارهای مقابل فضایی آرامش بخش را بوجود آورده است.

از شبكه ستونهای ساختمان و دیوارهای بین آنها برای نمایش نمونه هایی از كارهای شركت ODEN استفاده شده است. روبروی این دیوارها تیم طراحی صندلی های غیررسمی را نزدیك دیوار نمایش بزرگ قرار داده اند، تركیب میز و صندلیها با نیمكت سفید كنار دیوارهای آبی رنگ، فضاهای ملاقات را تعریف كرده اند حتی محوطه پذیرش می تواند به عنوان فضای استراحت كوتاه نیز استفاده شود. دیوارهای شیشه ای و درب ها ، ورود نور طبیعی را به داخل فضای كنفرانس اصلی مهیا كرده و دیوارهای صلب بالای نیمكت های سفید برای الصاق صفحه های نمایش گرافیكی تعبیه شده اند. هر دو اتاق كنفرانس مجهز به امكانات سمعی بصری هستند و اتاق كنفرانس بزرگ یك محوطه كوچك آماده سازی غذا در مجاورت خود دارد كه دسترسی به آن از طریق درب های متحرك امكان پذیر می باشد.

دیوارهای شیشه ای علاوه بر فراهم ساختن امكان ورود نور طبیعی، بعنوان جدا كننده عمل كرده در حالیكه حاضرین در این اتاق هرگز احساس بسته بودن نمی كند. محل كار كارمندان بخش اداری در پیش¬آمدگی بنا جا گرفته و پانل های چوبی محوطه پشتیبانی كارمندان را مانند كپی، Email وبخش فروش از فضاهای عمومی جدا می كند. صفحات جدید سقف كاذب كه زیر سقف اصلی شناورند تركیبی از اجزای قدیمی و جدید را خلق كرده اند. همچنین این گروه از نقشه های فرش كف و باندهای رنگی آن برای گسیختگی بصری طول فضای اداری استفاده كرده اند. در فضای نمایش دیگری از پانل قدیمی شركت قبلی استفاده شده و با رنگ آمیزی گرم با استفاده از تن های نارنجی یك برد هنری را در داخل فضا ایجاد كرده اند.

اتاق دیگری نیز به عنوان اتاق استراحت كارمندان در نظر گرفته شده كه فضاهای نشستن بزرگ و كوچك با گروههای مختلف وفق داده شده واز بزرگترین میزآن برای ملاقات های غیر رسمی و نهارخوری استفاده می شود این گروه تا حد امكان از درب ها و سیستم¬های مكانیكی و لوازم روشنایی قدیمی استفاده كرده و یا آن ها را بازسازی نموده است و سعی كرده با استفاده از نور طبیعی در فضاها استفاده از سیستم روشنایی مصنوعی را كاهش دهد.

 

 

 

 

 

 

 
13 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

"این مقاله برگزیده بخش هایی از یک تحقیق کما بیش گسترده ای است که حضور معمار داخلی را در تیم طراحی پروژه های بیمارستانی ضروری دانسته و نتیجه این همکاری را ارائه یک کار برتر میداند."

روند همکاری معمار داخلی در طراحی بیمارستان


برنامه فیزیکی

طراحی بیمارستان با توجه به اوضاع اقلیمی و نیاز های بهداشتی و منطقه ای تا حدودی متفاوت است ولی استاندارد های ثابتی وجود دارد که منشاء اقتصادی و عملکردی دارند و روابط فضاها تحت یک نظام کلی در بیمارستان قرارمیگیرند. یک طرح خوب باید بهترین شکل تقسیم بندی و سازماندهی را داشته باشد.
قبل از شروع طراحی باید یک برنامه معماری وعملکردی داشت که در آن فضاها و مساحت های آنها مشخص شده است.در برنامه های کاملتر مشخصات تجهیزات داخل و میزان دما و فشار هوا و روشنایی وجنس مصالح وغیره نیز ذکر شده است.
معمار داخل میتواند ثحقیقات لازم را انجام دهد و در این مرحله در شرح معیارهای خاص هر فضا وتهیه چیدمان داخل آنها با ابعاد واندازه های دقیق همکاری کند.


پلان شماتیک

طراحی پلان شماتیک با توجه به برنامه فیزیکی شروع می شود. معمولا برای هر بخش یک بلوک در نظر گرفته می شود و اشکال مختلف ترکیب آنها بررسی می شوند.
ترکیب بخشهای مختلف پرستاری از جنبه های مدیریتی واقتصادی (اقتصاد سرویس دهی پزشکی) بسیار اهمیت دارد. در تمام مسیرهای افقی و عمودی یک عملکرد منطقی چه از نظر بهداشتی وچه از نظر سرویس دهی پزشکی و تدارکاتی وپرسنلی باید وجود داشته باشد، مانند تمایز مسیرها (کثیف وتمیز)، مسیر بیمار سرپایی ،بستری و ملاقات کنندگان بیمار اورژانس وغیره.
 



پلان مقدماتی

پس ازمطالعه کلی وآنالیز پلان های شماتیک، روی یک پلان معین کار ادامه می یابد. پلان مقدماتی، بسط وگسترش پلان شماتیک خواهد بود که با مقیاس ترسیم می شود. تهیه پلان مقدماتی کار مشترک تیم خواهد بود. یک معمار داخلی با توجه به تمام آنچه گفته شد و با توجه به اطلاعات و تحقیق هایی که در شروع کارش انجام داده، لی آت هایی را برای قسمت های مختلف پیشنهاد می کند. با انتخاب و ترکیب مناسب آنها، طرح مقدماتی شکل می گیرد. ممکن است که درارتباطات کلی پلان های شماتیک هم نظراتی داشته باشد. گاه ممکن است جزئیات داخلی در ارتباط با سازه بنا قرار گیرند. که هماهنگی آن یک کار برتر است. در چنین روشی، جزء به جزء فضا درک می شود وهنگامی که کلیه فعالیت های درون آنها کاملاً روشن باشد، طراحی با خلاقیت بیشتری صورت می گیرد.

پلان مقدماتی تجهیزات ثابت را نشان می دهد. این خیلی مهم است که بدانیم تجهیزات متحرک در درون اتاق ها جای می گیرد و با ابعاد فضاها مطابقت می کند یا نه. آگاهی ازتجهیزات وعملکردهای داخل بیمارستان و فعالیت هایی که داخل فضاها انجام می گیرد، به معمار داخلی امکان می دهد که شکل جدید فضاهای درون بخش ها را طراحی کند. تمام قسمت های طراحی شده جزء به جزء ترسیم می شوند که در این ترسیمات نیز معمار داخلی با آگاهی از تجهیزات و عملکردهای داخل بیمارستان ،با آرشیتکت همراهی می کند. سپس، مشاوران و مدیران و کمیته ساختمانی لی آت ها را مرور می کنند.

به گفته فرانک لویدرایت: " پلان خوب هم آغاز است و هم پایان. پلان، پیش بینی علمی و هنری کار است. چون همه پلانهای خوب ارگانیک اند واین پلان، ریتم ها، حجم ها و اجزاء یک دکوراسیون خوب را هم در خود خواهد داشت ."

"با توجه به افزایش روز افزون کاربرد دستگاههای پزشکی در مراحل مختلف درمان، همکاری مهندس پزشکی باآگاهی که از تجهیزات و فعالیت هایی که داخل فضاها انجام می گیرددارد بسیار مفید میباشد."


تاثیر فضاهای داخلی بر شکل معماری بیمارستان

ارتباطات درون بخش ها، ایجاد بهترین و کوتاه ترین رابطه مرکزپرستاری با اطاقهای بستری، تعداد تخت های تحت مراقبت، چگونگی آرایش اتاقها گرد آن وطریقه نورگیری، شکل بخش های بستری را تعیین می کنند. ترکیب چند بخش کنارهم و سپس با روی هم قرارگیری آنها، شکل هندسی برج بستری بوجود می آید. در بیشتر بیمارستان های ساخته شده با استانداردهای تجربه شده وبازدهی خوب، شکل هایی مشابه حروف الفبا حاصل شده که منعکس کننده ارتباطات بخش هاست. به طورمثال فرم های H,T,Y,X نمایانگرراهروهای ارتباطی بخش ها هستند که به شکل برج در طبقات تکرار شده اند. البته دراین فرم ها، بخش ها به شکل راهرویی مستقیم طراحی شده اند و مسائل اقتصادی و عملکردی در این فرم ها بررسی شده اند.

هرگونه نواندیشی دراین ارتباط، مانند شکل آرایش تختها گرد ایستگاه پرستاری که طریقه مراقبت بیماران رابهتر کند یا سیستم های جدید کنترل بیماران که ممکن است با پیشرفت های پزشکی علمی توسط کامپیوتر انجام شود و درشکل درونی بخش تاثیربگذارد، در نهایت فرم خارجی بیمارستان را متاثر خواهد کرد.
 
بیمارستان ها، معمولاً راهروهایی با اطاق های کوچک منشعب شده ازآنها هستند. توجه به دید بیمارعاملی تعیین کننده در ارتباطات درونی فضاهای بیمارستان به حساب می آید. برای رهایی از یکنواختی چنین منظره ای می توان راهروها را به شکل فضاهای دلپذیرتری طراحی کرد که در محل های پرستاری تبدیل به مکان های بی تکلف بشوند. البته ازبین بردن راهروها در بخش ها کارساده ای نیست. دید مستقیم برای پرستار بسیار بهتر است و هم چنین امکان گسترش آینده، دلیل منطقی برای وجود راهروهاست. لازمه ایجاد اشکال دیگر بخش ها توجه به این دو نکته است.


نقش معمار داخلی در تیم طراحی بیمارستان

کاری که یک معمار داخلی می تواند در تیم طراحی بیمارستان بکند بسیار بنیادی است وممکن است به دلیل توجهات خاصی که به فضاهای داخلی می کند در طرح ریزی کلی تاثیر گذارباشد. البته درروش کارتیمی وگروهی حجم کاربسیار افزایش پیدا می کند اما کیفیت کار بالاتر است.

امروزه توجه بیشتری به تاثیر حیاتی فضاهای اطراف معطوف گشته، به خصوص در زمینه بیمارستان بشدت این نیازبه ملاطفت احساس می شود. همچنین ایجاد رابطه فرهنگی، تخفیف ترس، ایجاد صمیمیت و شادی بخش بودن محیط ضروری به نظر می رسد. یک طراح حتی در مورد پیچیدگی های روانی و احساسی حفظ سلامت تحقیق می کند تا بتواند محیطی کاملاً آرام و با توجه به نیازهای استفاده کنندگانش را خلق کند. درهنگامی که بیماربرای مبارزه با بیماری آماده می شود، محدود شدن اجباری، احساس بی پناهی، نگرانی در مورد مخارج پزشکی و نتیجه تشخیص بیماری و جراحی او را تحت فشار قرارمی دهد، فضاهای جالب برای نشستن های گروهی و بدون تشریفات و غیررسمی و صحبت با دیگران و همدردی می تواند آنها را تقلیل دهد.


اثرات نور و رنگ در بهبودی بیماران

مسئله ای که بدان بی توجهی می شود، معنای بیولوژیکی نور و تاثیر نورآفتاب درامر بهبودی است. همچنین در بستری های طولانی در بیمارستان ها وجود نورهای خاصی ضروری است تا وظایف متابولیکی و گردش خون به درستی انجام پذیرد. کسانی که این گونه محیط ها را طراحی می کنند، باید از اثرات بیولوژیکی نوراطلاع داشته باشند. نمایش ناگهانی نورسبب تحریک غدد فوق کلیوی می شود. ممکن است در این موارد از گردش روز و شب الهام گرفته و مشابه نور طبیعی را ایجاد کرد. همچنین نورهای متصل به سقف و تیرهای مشبک و جنس وجزئیات آنها بررسی شوند. جاسازی وسایل گرمایی و سرمایی و مشخصات ضربه گیر در دیوارها و جعبه های نگهدارنده مخصوص دستگاه های مختلف پزشکی و اتصالات مخصوص، همه از جزئیات داخلی هستند که رابطه تنگاتنگی با طرح معماری و حتی گاه استراکچربنا دارند. برای کم کردن سر و صداهای اضافی در محیط بیمارستان و سیستم های تهویه و غیره باید از قبل با مشاوره معمار داخلی تدابیری انجام گیرد. بنابراین می بینیم که آگاهی ازاثرات فضا، نور و رنگ در حیات اجتماعی سلامت برای هر طراحی مهم است. این تاثیرات ممکن است سلامت را تقویت کند و ممکن است سبب افسردگی، بیهودگی و خواب آلودگی گردد. معماران داخلی می توانند با استفاده از این آگاهی ها بهبودی را افزایش دهند و دسترسی به آرامش درونی را سهل تر کنند.

کارهای هنری روی دیوارها برای تنظیم سیستم عصبی جهت انجام وظیفه مطلوبند. تاثیر رنگ های گرم و سرد و روشنایی مباحث وسیعی هستند. مثلاً کنتراست زیاد سبب سردرد و فشار چشم می شود. افزایش هوشیاری یا گیجی و حواس پرتی، احساس گذرزمان، ایجاد رابطه فرهنگی، غم افزایی یا شادی بخش بودن نتایج یک طراحی داخلی هستند. اطلاع از تئوری های جدید رنگ و رابطه شان با شکل معماری مسئله قابل توجهی است. رنگ و اثرات آن در محیط پزشکی یک بخش مهم از مطالعه تحقیقی معمار داخلی است.


 


طراحی داخلی

طرح های معماری داخلی و انتظامی که طراح به فضا می دهد بسیار بنیانی است و با آنچه در استانداردها نوشته شده ممکن است متفاوت باشد. ممکن است بهتر باشد اتاق ها به گونه ای طراحی گردند که بیماران دید بهتری نسبت به خارج و همچنین ارتباط بهتری با پرستاران و یا همراهان داشته باشند. ممکن است دراتاق های روز، جایی که بیماران سیار گرد می آیند امکان بهره مندی از نور طبیعی، آفتاب، درخت وآسمان را ایجاد کرد( مانند یک حیاط محصور) که ارجح است قابل کنترل ازایستگاه پرستاری باشد.
کارهای هنری روی دیوارها و کف ها تکمیل کننده طراحی هستند. مبلمان داخل بهتر است کمترین سطح تماس را با کف سالن یا راهرو داشته باشد. نوع پوشش های کف ودیوارمی تواند رعایت بهداشت را آسان تر کند. برای صندلی های انتظار طرح هایی را می توان ارائه داد که کار شستشوی روزانه را آسان تر کند که ممکن است نیاز به پیش بینی هایی در اجرا باشد. جنس کف ها در اتاق های مختلف و اتاق های عمل توصیه های خاصی را می طلبد.
برای ایجاد شرایط مطلوب دربیمارستان باید ازهمه دانسته های مختلف سود برد، مخصوصاً هنگامی که روح پژمرده انسان بیشترین نیاز را بدان دارد.


ترجمه و برداشتی از کتاب های :
Functional Planing of General Hospitals - Aloen B- Mills
The Design of Medical and Dental Facilities  - Jain Malkin

 
12 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

طراحی داخلی نمود ایده ها و تفکرات جدیدی است که روز به روز در حال پیشرفت و تکامل است، در این بین انواع مصالح، نورپردازی و تکنولوژی های ساخت به خدمت گرفته می شوند تا طرحی نو بیافرینند

 

 

 
 
 
11 / 1 / 1390برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

استفاده از دربهای لمینت صیقلی از خصوصیات مشترك سبكهای متنوع طراحی این شركت بوده و تاكید بیشتر روی رنگهای پر انرژی بهاری و ایجاد یك فضای پویا و جذاب است. بعنوان مثال در یكی از طرحها با تركیب رنگ سبزلیمویی ، سبز روشن، مشكی و سبز تیره در یك یونیت جلوه خاصی به فضای آشپزخانه داده و در سمت دیگر در سیاه رنگ صیقلی فضای مقابل را منعكس می كند. 
 

 

.


 

 
25 / 12 / 1389برچسب:, :: :: نويسنده : حسین مقدم

تعاریف ساخت و ساز پایدار
ساخت و ساز پایدار این چنین تعریف شده است: «مدیریت یك محیط پاك و سالم براساس بهره‌برداری مؤثر از منابع طبیعی و اصول اكولوژیكی» که هدف از طراحی ساختمانهای پایدار کاهش آسیب آن بر روی محیط و منابع انرژی و طبیعت است، كه شامل قوانین زیر می‌باشد:
1 – كاهش مصرف منابع غیر قابل تجدید
2 – توسعه .......



ادامه مطلب ...